5 věcí, které můžeme dělat teď, aby z našich dětí vyrostli zítra dobří lidé?

Datum publikace: 05.05.2014

Kategorie: Hry a volný čas | Vývoj dítěte | Rodiče a děti | Říkanky | Pohádky | Psychika | Jak být dobrým rodičem | Vývoj předškoláka

Lhaní, krádež, násilí, respekt, pomoc, odpovědnost. To vše jsou strany téže mince, které říkáme morální hodnoty. A jejich samozřejmě daleko víc. Pro každého jsou trošku jiné a pro každého mají jinou váhu. Představte si třeba sebe v Japonsku. Věděli jste, že smrkat na veřejnosti je vrcholně neslušné? Ne? Tak to by se na vás hned dívaly oči – možná pobouřené a znechucené. Ale vždyť vás na to přece nikdo neupozornil?

Naše děti přicházejí do světa v podobné situaci, nedotčené sociálními pravidly. Jejich chování je řízeno temperamentem, vnitřními potřebami a tím jak na ně reaguje okolí (hlavně rodiče a vrstevníci). Dítě až do 5 ti let věku je stále ještě hodně zaměřené na sebe. Cítí se jako pupek světa. A my se k němu tak často i chováme. Samozřejmě. Vždyť je to přece jeden z nejdůležitějších lidí v našem životě.

Stejně jako se děti učí chodit a mluvit, učí se i co je správné, co je špatné a jak méně myslet na sebe a více na druhé. A někdy je to pěkně o nervy. Věřte, že i když vaše dítě srazí kamaráda na zem a praští ho dřevěnou kostkou, NENÍ zlé. Manipuluje s chováním a se vztahy právě, jako by to byly předměty. Každý den se učí, co to udělá, když sebere kamarádovi hračku. A co když mu ji pak zas vrátí? A pak zas vezme? Všichni víme, jak rádi děti zajímavé věci opakují. Znovu a znovu a znovu. To jsou ta věčná školková vydírání „Já s tebou ka“ a „Já s tebou neka.“

Pro děti je to neskutečně zajímavý materiál, tak proč toho nevyužít? Tady máme pro vás 5 tipů, jak dětem pomáhat orientovat se v hodnotách našeho světa a podpořit jejich morální vývoj:

1) HRA
Hra je pro děti nejpřirozenějším komunikačním prostředkem. Doma si můžete přehrávat modelové situace s lego panáčky nebo plyšáky. Sehrajte si divadlo např. o chlapečkovi, který si vzal bonbon, i když mu to maminka zakázala. Nechte dítě, ať situaci samo komentuje, doplňuje, co mají postavičky říkat apod. Děti od 2,5 let to již skvěle zvládají.

2) ČTENÍ PŘÍBĚHŮ
Téměř každá kniha skýtá v sobě nějaké poučení. Můžete s dětmi číst bajky a povídat si o nich. Nebo se zaměřovat na hledání hodnot jako pokladu (např. „schválně, jestli v tomhle příběhu najdeme „pomoc“ nebo „lhaní“). Stačí se třeba jen zamyslet nad tím, kdo je hrdinou vašeho dítěte? Je to bojový Gormit nebo statečný a čestný Harry Potter?

3) POVÍDÁNÍ KAŽDÝ DEN
Inspiraci pro poukázání na sociální pravidla najdete prakticky všude. V obchodě (lidé čekají frontu, nekradou – tedy alespoň ti co stojí u pokladny :-), po cestě do školky/do školy (auto vás pustí na přechodu, zvednete odpadky na silnici). Spousta podnětů k dětem přichází z televize a z internetu, bohužel často násilných. Avšak i ty můžete využít k nácviku důležitých pravidel a hodnot.

4) RODIČ JAKO PŘÍKLAD
Děti mají přirozenou tendenci napodobovat, co dělají ostatní. Tato tendence je ještě zesílená v případě rodiče. Tátové a mámy jsou hrdiny prakticky do období puberty. Pokud chceme po dítěti, aby nebouchalo ostatní děti, těžko toho docílíme, když dostává od nás. Jasná hranice musí přijít jiným způsobem. Nápodoby však můžeme i velmi využít. A jak? To se dozvíme hned v následujícím bodě.

5) RODINNÉ HODNOTY
Co takhle sepsat si hodnoty, které jsou pro vaši rodinu důležité? Je to důvěra, odpovědnost nebo láska? Stačí, když začnete s jednou a rozepíšete si, jak tuto hodnotu každý den posilujete.
Např.: slíbíte dítěti, že ho vyzvednete ve tři a slib splníte. Dítě chtělo na snídani chlebík s marmeládou a vy jste mu ho připravili. Každý den zaléváte květiny a staráte se o ně. To vše jsou kroky k pěstování odpovědnosti. Vy je děláte a je dobře, aby to jasně vědělo i vaše dítě. Vyberte tři věci, kterým se budete společně věnovat a podnikejte je každý den. Proč tedy nezačít hned teď?

Autor: dětská psycholožka Klára Votavová

Tagy: čtení příběhů | hry | morální hodnoty | povídání každý den | rodič jako příklad | rodinné hodnoty

Komentáře