First BIKE – jednička mezi odrážedly

Datum publikace: 25.05.2011

Kategorie: Novinky na trhu | Batole | Předškoláci | Výchova | Hry a volný čas

Všimli jste si někdy malých dětí, jak „bojují“ na šlapacích kolech s přídavnými kolečky? My, rodičové, jim je sveřepě montujeme, protože jsme přece také tak začínali… Postranní kolečka jsou už ale dávno překonaná. Nejenže dítě ničemu novému nenaučí, ale hlavně jsou více nebezpečná, než jistící. Je čas zahodit berličky a zkusit to jinak!  

Obvyklý obrázek z parku

Tříleté dítko sedí na nablýskaném kole s bočními kolečky, vedle něj natěšený tatínek. A začíná s povely: „dej nohy tady na šlapátka“, „doprostřed“, „šlapej dopředu, ne dozadu“, „raději nesahej na tu přední brzdu, ať nepřeletíš přes řídítka“, „musíš hodně zabrat, jinak ti to nepojede!“… Dítě sedí vysoko, nožkami ani nedosáhne na zem. Nemůže se rozjet, těžké kolo neušlápne. Když ho táta nakonec roztlačí, kolo se lehce naklání doprava a doleva, jak dopadá na přídavná kolečka. A když dítě nedejbože spadne, tak i s kolem jako hruška, protože nestihne dát nohy z pedálů na zem. Tatínek je malinko rozladěný - čekal u své vlastní krve trošku lepší výsledek. Veze tu těžkou čtyřkolku zpátky domů a utěšuje se, že se potomek bude třeba dobře učit nebo bude hrát na nějaký hudební nástroj. Na další procházku si malý cyklista vydupe svou oblíbenou plastovou motorku, na které to tak hezky frčí, ovšem s nohama pod bradou.

Přirozeně, intuitivně

Dvouleté dítko zvedá kolo překvapivě snadno ze země. Sedá si do prohloubeného sedla, nožkami se opírá o zem a začíná na kole opatrně chodit. Za chvíli si více věří a zkouší se odrážet jako na motorce. Ale tohle je jiné – motorka měla tři kola, kdežto tohle vozítko má kola jen dvě... Situaci capart jistí vlastníma nohama. A těmi také jednoduše brzdí. „Chůze“ postupně přechází v „běh“, jízda se stává plynulejší. Po pár hodinách dítě začíná zvedat obě nožičky a zkouší držet rovnováhu. A najednou na to přijde! Přitom mu nikdo nepomáhal, nepřidržoval ho za sedlo, nic mu nevysvětloval, nijak ho nestresoval. Prcek je na sebe strašně pyšný. Na čem se to ve dvou letech sám naučil držet rovnováhu? Na kole bez pedálů.

Na takových odrážedlech se i z "pohybově vlažnějších" jedinců stávají nadšení cyklisté. Děti se dobře baví a ani si nevšimnou, že se právě něco naučily. Něco, co nás (a naše rodiče) stálo mnohem více úsilí - držet rovnováhu. Později, ve věku čtyř či pěti let děti z odrážedel plynule přejdou na klasická šestnáctková kola. A postranní kolečka nebudou nikdy potřebovat.



Bez zbytečné zátěže

První kolo First BIKE je až třikrát lehčí, než dětské šlapací kolo. A hmotnost stroje je pro malého jezdce velmi důležitá. Na takovém kole bez pedálů malé dítě hladce zvládne i desetikilometrové úseky. Kopečky, které by na šlapacím kolosu nevyjelo, na lehoučkém odrážedle jednoduše vyběhne. Jinými slovy, nenadře se a v pohodě stačí dospělým na procházkách i na výletech na kole. Ale jde tu i o nás, rodiče a prarodiče: často musíme nést kolo v ruce, naložit ho do auta, vynést do schodů, a to se pak každé kilo navíc brzy pronese.

Zadní brzda

First BIKE není vozítkem na jednu sezónu, slouží dětem od dvou do pěti let. Je třeba si uvědomit, že na takovém odrážedle dítě dokáže být rychlejší, než na šlapacím kole. Dvouletý capart zabrzdí nožkami, avšak tříleté, čtyřleté či pětileté dítě se bez spolehlivé brzdy rozhodně neobejde. Můžete riskovat a bláhově věřit, že to vaše dítě ubrzdí jen nohama, nebo budete po čase pořizovat model s brzdou, a investovat tak nemalou částku nanovo. Samozřejmě se najdou i tací prodejci dětských odrážedel, kteří je nabízejí bez brzdy a zákazníkům bez uzardění tvrdí, že není nutná. Případně existují výrobci, kteří svá odrážedla sice brzdou vybaví, ale na předním kole. Pak už je jen otázka času, kdy podrobíte helmu na hlavě vašeho dítěte pořádnému zátěžovému testu. 

Koňské sedlo

Jednostopé odrážedlo nemůže mít běžné cyklistické sedlo - dítě se tu neopírá o pedály, takže by z něj při jízdě sjíždělo. Vhodnější jsou sedátka konkávního tvaru. Při výběru konkrétní značky také porovnejte nejnižší možnou polohu sedátka, zvlášť pokud odrážedlo kupujete těm nejmenším. Když si na něj dítě sedne, musí mít celá chodidla na zemi, nikoli jen špičky. Dobré kolo bez pedálů s vaším potomkem také plynule roste - jedna či dvě předvrtané dírky na sedlovce nejsou ideální, takto předem dané polohy totiž nemusí odpovídat jeho aktuální výšce. Máte-li více dětí předškolního věku, oceníte i snadno měnitelnou výšku sedátka – nářadí u sebe asi nenosíte.

                

Proč právě First BIKE?

First BIKE navrhl německý designér Ralf Coerschulte pro své vlastní děti. Tatínek Ralf toto první kolo postupně vylepšoval, tunil a ladil, až v roce 2002 vytvořil nejbezpečnější odrážedlo na světě. Posuďte sami: pevný a pružný rám ze sklolaminátového polyamidu; jemná bubnová brzda na zadním kole; hmotnost pouhých 3,9 kg; prohloubené sedlo; nejnižší poloha sedla jen 30,5 cm; řídítka, co se nikdy nepřetočí a pomáhají držet směr; kvalitní nafukovací pneumatiky; odrážedlo bez jediné ostré hrany, povlávajícího drátu či vystupujícího šroubu…

First BIKE se může pochlubit nadstandardním atestem Bezpečné hračky, který mu udělil nezávislý zlínský Institut pro testování a certifikaci a který mj. obnáší i průběžnou kontrolu kvality a bezpečnosti. V roce 2009 First BIKE získal prestižní ocenění Česká kvalita. V roce 2010 obstál na výbornou v testu odrážedel spotřebitelského časopisu dTest.

Více fotek a akčních filmů najdete na www.firstbike.cz

..                                   

www.firstbike.cz

Přečtěte si také:

Navštivte také: Jak být dobrým rodičem, Novinky na trhu

Tagy: kolo bez pedálů | odrážedla | odrážedlo | první kolo

Komentáře