POLOLETNÍ VYSVĚDČENÍ, ŽÁDNÁ SLÁVA

Datum publikace: 4.2.2014

Kategorie: Batole | Školáci | Výchova | Vztahy | Vývoj dítěte | Vývoj předškoláka | Vývoj školáka

Tak se pochlub,“ říkáme a natahujeme ruku pro ten list papíru, abychom během chvíle projeli očima sloupec známek a zhodnotili půlroční snažení našich potomků. Známky se pro nás stávají ukazatelem toho, zda se dítěti ve škole daří či nedaří. Zapomínáme, že existují i jiné proměnné, o které bychom se měli zajímat.

Baví mého syna škola? Proč se dcera nerada učí? Umí se vůbec učit? Nejdůležitější otázka by však měla znít – Jak svému dítěti můžu pomoci? Především tak, že zjistím, kde je problém.

Mnoho nadaných dětí nosí domů špatné známky, ty, které se snaží, ale i ty, které už snažení vzdaly. Nechápou, proč se jim nedaří. Škola od žáků vyžaduje naučení určité látky, bohužel už ale většinou neukazuje, jak na to. Problémem tedy častokrát není to, že by se žáci nechtěli či nedokázali naučit, ale to, že se učit neumí. Neví, že existuje několik metod a technik a že mezi nimi jistě existuje i ta, která je vhodná právě pro ně. Taková, jež jim umožní osvojení i zapamatování učiva.

Deti a uceni

Dalším problémem, se kterým se u dětí setkáváme, je komunikace. Mnohdy se bojí zeptat na něco, čemu nerozumí. Poprosit o radu nebo si třeba jen popovídat.

Pomoci mohou v takových případech kurzy, zaměřující se na to „jak se učit či jak komunikovat“, děti zde zážitkovou pedagogikou, prostřednictvím zkušených lektorů, poznají různé metody a techniky paměťového učení, rozvíjí měkké dovednosti, trénují kritické myšlení i fantazii. Pracují s texty i s nástroji plánování učiva.

Příkladem takovýchto kurzů jsou ScioCAMPy, určené dětem od 10 do 16 let. Probíhají ve velkých městech a zaměřují se na učení, komunikaci či cizí jazyk. Účastníkům se prokazatelně zlepšují výsledky ve škole a do ScioCAMPů se rádi vrací. A když dvakrát do roka od rodičů uslyší: „Tak se pochlub,“ usmívají se.

Tagy: Komunikace | Učení | Výchova | Vztahy

Komentáře