Výživa při kojení: Berte ohled na miminko

Datum publikace: 28.4.2011

Kategorie: Zdraví a výživa

Kojíte miminko? Zajímá Vás, jaká má být správná výživa při kojení, a nakolik se odlišuje od výživy v těhotenství? Poradíme Vám.

Omezení nadále trvají

Výživa kojících maminek se příliš neodlišuje od jejich výživy během těhotenství. Alkohol, káva, ostrá kořeněná jídla a potraviny obsahující majonézu nadále nemají v jídelníčku novopečené maminky co pohledávat. Okruh zakázaných a nevhodných pochutin a nápojů se však nadále rozšiřuje o ty, které způsobují nadýmání, anebo mají silně projímavé účinky. Pamatujte na to, že vším, co jako kojící matka vypijete a sníte, se živí také Vaše miminko. Z toho je třeba při volbě potravin vycházet.

Nadýmavým potravinám vstup zakázán

Nadýmavým potravinám je při kojení vstup rozhodně zakázán. Ze svého jídelníčku raději vyřaďte fazole, hrách, květák a hrušky. Aby Vám nechyběly luštěniny, dopřát si můžete například červenou čočku, která nenadýmá. Opatrně také s ovocem a zeleninou, jako jsou například jahody nebo rajčata. Miminko by se mohlo po „jahodovém či tomatovém mateřském mléce“ osypat.

Pozor na bublinky a éčka  

Pozor si dejte i na perlivé nápoje. Některá kojená miminka bez problémů snesou, když jejich maminky pijí jemně perlivé minerální vody. U jiných i mírně perlivé nápoje mohou vyvolat bolesti bříška. Při nákupu ochucených minerálních vod věnujte pozornost jejich složení. Na některých je napsáno, že obsahují umělá sladidla, a tudíž jsou nevhodná do 3, anebo dokonce do 7 let. Žádnou lahůdkou pro miminko nejsou ani éčka, obsažená ať už v potravinách, anebo v nápojích. Z tohoto důvodu upřednostňujte potraviny bez éček, anebo s jejich minimálním obsahem.      

Nepodceňujte pitný režim

Při kojení je mimořádně důležité dodržování správného pitného režimu. Jestliže jste v těhotenství měla vypít minimálně 2 litry tekutin denně, nyní se tato potřeba zvyšuje. Její zvýšení je úměrné tomu, kolik toho od Vás miminko vypije. Pokud to přesně nevíte, pak určitě přidejte minimálně půl litru tekutin navrch. Jestliže si Váš žaludek a Vaše chuťové pohárky příliš nerozumí s obyčejnou vodou, kupte si šťávu, anebo si uvařte slabší ovocný čaj, který budete během dne popíjet. Vodu získáte také z potravy, doporučit Vám můžeme například okurky a další druhy ovoce nebo zeleniny. Pozor si však dejte na meloun, který není příliš vhodný. Nejdůležitější jsou však polévky, které Vás příjemně zasytí a doplní zdroj tekutin. 

Přečtěte si také:

Navštivte také: Dospívání, Výchova

Tagy: výživa při kojení

Komentáře