Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké hry a procvičování jsou vhodná pro čtyřleté dítě, které chodí do školky? Děkuji
Dobrý den,
záleží na tom, co všechno už dítě umí – procvičovat je potřeba hlavně to, co zatím neumí a mělo by ve svém věku zvládat. Nic určitě nezkazíte procvičováním jemné motoriky, tu bude každopádně potřebovat. Nebojte se dítěti svěřit nůžky. Ze začátku stačí předkládat k vystřihování jednoduché obrázky – například z časopisů, ale můžete koupit i vystřihovánky – pro některé děti je motivující, když samy vystřihnou obrázek „nahrubo“ a rodič nebo starší sourozenec dodělá jemnější kontury. Oblíbené (zvláště u holčiček) je také vystřihování „krajkových ubrousků“, které určitě znáte – různé tvary papíru se několikrát přeloží a do přeložených hran se vystřihují libovolné tvary. Když toto vystřihování budete dítěti ukazovat, nahlas svou činnost komentujte: „Teď vystřihnu trojúhelník. Nejdřív střihnu šikmo z jedné strany, pak z druhé, abych se mi stříhnutí potkalo. Vidíš, to je ale pěkný trojúhelník! Zkus teď další vedle vystřihnout sám.“ Tímto způsobem můžete nenásilně děti učit nejenom tvary, ale i srovnávání: „Tenhle obdélník je moc povedený. Uměl bys vystřihnout větší (menší)?“ Další možností je navlékání korálků. Je lepší začít s většími, například dřevěnými a postupně zařazovat menší a menší. Můžete například pro dítě na papír udělat barevný „návod“ – nakreslete za sebou různě barevné kuličky a vyzvěte dítě, aby udělalo na šňůrce stejný vzor. Nebo mu můžete vzorek diktovat: „Navlékni jeden žlutý a dva modré korálky. Teď zase: jeden žlutý a dva modré. Máš? Co myslíš, jaký korálek teď bude následovat?“ Postupně se tak můžete propracovávat k stále složitějším vzorům: dovednost odhadnout, jak vzor bude pokračovat, je velmi užitečná pro zlepšování kognitivních dovedností.
Kromě klasických oblastí předškolní přípravy je důležité věnovat se také tzv. měkkým nebo jemným dovednostem. Pro dobré začlenění v jakémkoliv kolektivu je například důležitá emoční inteligence – schopnost vnímat emoce druhých i své vlastní a umět s nimi adekvátně pracovat. Tuto dovednost můžete rozvíjet také pomocí příběhů. V emočně vyhrocených situacích se třeba můžete svého dítěte ptát: „Co si asi myslel? Jak se asi cítil? Co bys ty udělal na jeho místě? Co si asi mohli myslet jeho kamarádi?“ a posléze nabízet přijatelnější alternativy.
Námětů na hry a procvičování pro čtyřleté dítě jsou jistě desítky, v prostoru poradny není možné téma obsáhnout plně. Pokud byste měla zájem o rozvoj nějakých konkrétních dovedností, upřesněte prosím svůj dotaz.
Jaroslava Simonová